KONKURSY I OLIMPIADY

Studia podyplomowe

 
Hemarex
 
Super Mind

Ostatnio najpopularniejsze

Działamy na rzecz wzrostu eksportu
 
Kategoria Gospodarka i Ekonomia

Strategicznym celem Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest działanie na rzecz optymalizacji wzrostu eksportu stanowiącego siłę napędową rozwoju przedsiębiorstw i polskiej gospodarki.
Misją Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest reprezentowanie interesów eksporterów wobec organów państwowych, rządowych i samorządowych, a także organizacji krajowych i zagranicznych.
Priorytetowym zadaniem Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest wspieranie przedsiębiorstw w ich  zagranicznej  ekspansji w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Nadrzędnym celem Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest działanie na rzecz proinnowacyjnego i proeksportowego rozwoju polskiej gospodarki oraz międzynarodowej jej konkurencyjności.
Głównym celem Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest aktywne działalnie w zakresie  urzeczywistniania procesu intensyfikacji eksportu produktów na który jest znaczące zapotrzebowanie kontrahentów zagranicznych. Chodzi zwłaszcza o systematyczny rozwój eksportu opartego na nowych technologiach i know-how. Polska posiada młodą i dobrze wykształconą kadrę oraz nowoczesne zaplecze naukowo-techniczne, które powinno być efektywniej wykorzystane. Istotne znaczenie dla wzrostu eksportu ma także lepsze wykorzystanie majątku narodowego i surowców naturalnych.
Zadaniem twórczym Stowarzyszenia Eksporterów Polskich  jest wspieranie przedsiębiorców, organów państwowych, rządowych oraz samorządowych na rzecz wzrostu eksportu stanowiącego siłę napędową rozwoju polskiej gospodarki. Działania te są kompatybilne ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.                   
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich zakłada dalszy wzrost polskiego eksportu, którego wielkość w 2020 r. prognozuje się na około 230-240 mld euro, w tym eksportu rolno-spożywczego na około 32-35 mld euro. W celu osiągnięcia tych wielkości eksportu - nastąpić powinno zwiększenie wykorzystania istniejącego potencjału ekonomicznego i gospodarczego, a także nowo powstałych inwestycji proeksportowych, realizowanych także m.in. na zamówienia rządowe. Stowarzyszenie  Eksporterów Polskich wychodzi naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom eksporterów oraz podejmuje działania w zakresie tworzenia  eksporterom  odpowuiednich warunków dla efektywniejszego ich działania. W tym celu istotną rolę odgrywa wprowadzanie nowych rozwiązań systemowych na rzecz wzrostu eksportu oraz kształtowania pozytywnego wizerunku polskich towarów na rynkach zagranicznych.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich zaaktywizuje swoje działania na rzecz zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, co pozwoli na:
•    skoncentrowanie  działań przedsiębiorców na priorytetowych i perspektywicznych rynkach zbytu
•    wzmocnienie działań dyplomacji ekonomicznej w krajach o priorytetowym i perspektywicznym znaczeniu dla rozwoju polskiego eksportu
•    przyspieszenie przejmowania zadań Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad  i Konsulatów RP przez Zagraniczne Biura Handlowe  Polskiej Agencji Inwestycji   i Handlu S.A.
•    koncentrację sił i środków na promocję branż, które mają największe możliwości wzrostu eksportu Stowarzyszenie Eksporterów Polskich dąży do wzrostu eksportu poprzez współdziałania z przedsiębiorstwami, bankami,  instytucjami finansowymi oraz organami rządowymi i samorządowymi. Pozwoli to na  lepsze wykorzystanie potencjałów: wytwórczych, promocyjno-marketingowych, kadrowych, a także zaplecza naukowo-badawczego na rzecz wzbogacenia zagranicznej ekspansji polskiego biznesu w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich wspiera działania w zakresie promocji polskiego eksportu, który powinien być  skoncentrowany zarówno na rynkach: unijnych, jak i pozaeuropejskich.  W tym celu należy zaaktywizować  działania Zagranicznych Biur Handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A., które powinny ułatwić polskim eksporterom prowadzenie biznesu na rynkach, zwłaszcza azjatyckim, afrykańskim  i amerykańskim.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich wspiera napływ inwestycji zagranicznych do branż wymagających nowoczesnych technologii i know-how. We współpracy z polskimi firmami                               i uczelniami, powinny powstać nowe sieci powiązań biznesowych. Powinny one procentować silnym impulsem prorozwojowym, a jednocześnie sprawiającym powstanie atrakcyjnych podmiotów  w globalnym łańcuchu wartości. Poprawie winna ulec koordynacja działań promujących polski biznes na rynkach międzynarodowych poprzez tworzenie warunków do jego skutecznej ekspansji, a tym samym wzmocniania konkurencyjności  i atrakcyjności polskiej gospodarki.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich wspierać będzie tworzenie firm-narodowych marek takich jak np.: Polski Koncern Naftowy Orlen S.A., Grupa Azoty S.A., Kombinat Górniczo-Hutniczy Miedzi S.A. oraz silnych klastrów, korporacji, grup producenckich, spółdzielni i spółek. Chodzi o  koncetrację sił i środków nakierowanych na przyspieszenie rozwoju branż: surowcowo-materiałowych, chemicznych, ceramicznych, meblarskich, elektromaszynowych, żywnościowych (mlecznnych, mięsnych, owocowo-warzywnych) itd. Dlatego kluczowym zadaniem jest wdrożenie odpowiednich warunków ekonomicznych i organizacyjnych oraz stabilnego i sprzyjającego rozwojowi otoczenia gospodarczego, a także skutecznego wsparcia promocyjnego ze strony polskiej dyplomacji i mediów.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich dąży do poprawy warunków dla rozwoju eksportu poprzez inicjowanie i  usprawnianie rozwiązań systemowych, a mianowicie:
1.regulacji stosunków wymiany handlowej w zakresie:
•    prawno-traktatowej w ramach współpracy z krajami pozaunijnymi
•    kształtowania partnerskich relacji we współpracy z krajami UE
•    współpracy z największymi partnerami, głównie z krajami np.: Chinami, Indiami, Brazylią, USA itd. w celu pogłębiania wzajemnie korzystnej wymiany handlowej oraz wspólpracy gospodarczej i naukowo-technicznej
•    rozwinięcia handlu z krajami azjatyckimi, afrykańskimi i południowo-amerykańskimi na rzecz rozwoju eksportu przetworzonych artykułów przemysłowych  i żywnościowych. Szczególny nacisk winien być położony na telekomunikację, przemysł elektromaszynowy, meblarski, samochodowy, lotniczy i rolno-spożywczy
•    urzeczywistniania strategii proinnowacyjnego i proeksportowego rozwoju polskiej gospodarki  w skali makro w zakresie geograficznym i branżowym. Dotyczy to m.in.. przemysłu elektromaszynowego, metalurgicznego, chemicznego, meblarskiego i obronnego.
2.Udziału w tworzeniu instrumentów finansowych wspierających eksport we współpracy z:
2.1.organami rządowymi odpowiedzialnymi za kształtowanie tempa rozwoju eksportu w oparciu  o   poprawę warunków działania firm produkujących na eksport
2.2 resortami i instytucjami dokonującymi modyfikacji rozwiązań systemowych
3.Promocji polskich produktów i eksporterów za granicą poprzez:
a.inspirację działań instytucji na rzecz pogłębienia integracji w organizacji przedsięwzięć  o charakterze promocyjnym.
b.wspieranie działań na rzecz koncentracji środków promocyjnych na priorytetowych rynkach i branżach. Dotyczyć to powinno organizacji narodowych wystaw gospodarczych w krajach perspektywicznych dla polskiego eksportu obejmujących reprezentatywne branże
c.pogłębienie współpracy w zakresie wymiany informacji i działań o charakterze promocyjnym  z Wydziałami Promocji Handlu i Inwestycji i Wydziałami Ekonomicznymi Ambasad RP oraz Zagranicznymi Biurami Handlowymi Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.
4.Formy efektywnego wsparcia działalności eksportowej  
   W działalności Stowarzyszenia Eksporterów Polskich stosowane będą następujące formy wsparcia  eksportu: informacyjne, promocyjne, medialne, instytucjonalne, profinansowe, organizacyjne, koncepcyjne, kontaktowe i dyplomatyczne.
  Wszystkie ww. formy mają charakter konstruktywny, tak w skali makro, jak i mikro i traktowane są kompleksowo. Są ponadto –  dostępne dla eksporterów. Oceniane są przez zainteresowanych  i użytkowników - pozytywnie. I co najważniejsze – tworzą dobry klimat proeksportowy w skali kraju, regionów i społeczeństwa. Wpływają na pozytywne wyniki osiągane w eksporcie, a za jego pośrednictwem – w całej gospodarce. Realizowana jest z powodzeniem „Strategia proeksportowego rozwoju gospodarki do roku 2020”.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich z okazji Jubileuszu 15-lecia powstania  i swojej działalności –   ogłosiło Manifest w ramach, którego zostaną zorganizowane:
•    V Jubileuszowy Kongres Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego (13.03.2017)
•    XV Jubileuszowa Konferencja Programowa Stowarzyszenia Eksporterów Polskich  (27.06.17)
•    XVI Kongresu Eksporterów Polskich  (23.11.17)
•    Konkursy: Wybitny Eksporter Roku 2017 i Publicysta Ekonomiczny Roku 2017 (23.11.17)
•    Upowszechnianie Stanowiska XVI  Kongresu Eksporterów Polskich (23.11.17)
Ponato Rada Główna i Zarząd Stowarzyszenia Eksporterów Polskich:
•    żywią nadzieję, że działalność Stowarzyszenia Eksporterów Polskich będzie nadal pomyślnie przyczyniać się do umacniania pozycji i prestiżu eksportu w kraju oraz na arenie międzynarodowej
•    wspierać będą eksporterów w ich ciężkiej pracy na rzecz zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.  W tym celu liczą na dalszą owocną współpracę z eksporterami ze wszystkich branż i regionów Polski
•    wyrażają bardzo serdeczne  podziękowanie członkom Stowarzyszenia Eksporterów Polskich  i eksporterom za ich dotychczasowe dokonania eksportowe oraz życzą im dalszych sukcesów                    w rozwijaniu eksportu i kształtowaniu jego pozytywnego wizerunku w Europie i na świecie
Podkreślić należy, że nowa wizja rozwoju Polski  przyjęta w lutym br. przez Radę Ministrów zawiera wiele inicjatyw i przedsięwzięć, które są już realizowane lub opracowywane.
Wiodącą zasadą Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest zrównoważony rozwój całego kraju w wymiarze gospodarczym, społecznym, środowiskowym i terytorialnym, z którego efektów skorzystają wszyscy obywatele.
W związku z powyższym dotychczasowe czynniki rozwoju i wzrostu eksportu zostały uzupełnione o zwiększenie jego roli w procesach gospodarczych tworzonej nowej technologii, a także dalszą ekspansją polskich firm, budowę systemu oszczędności oraz podwyższeniem jakości funkcjonowania instytucji  i ich relacji ze społeczeństwem.
Należy zaznaczyć, że Polska potrzebuje nowych impulsów rozwojowych, które wprowadzą naszą gospodarkę na wyższy poziom rozwoju, co będzie mieć bezpośrednie przełożenie na wzrost jakości życia Polaków i ich zamożność. Służą temu m.in projekty strategiczne i flagowe ujęte w dokumencie Rady Ministrów przyjętym w lutym br. .Podejście projektowe wraz z przewidzianym systemem monitorowania i oceny, ułatwi śledzenie postępów w realizacji celów Strategii a także zapewni włączenie w realizację działań obywateli, partnerów społecznych  i gospodarczych, przedstawicieli świata nauki i samorządów.
Lista wspomnianych projektów liczy obecnie ok. 185 przedsięwzięć, zarówno z zakresu rozwiązań legislacyjnych, jak i konkretnych inwestycji. Ma ona otwarty charakter i może być modyfikowana. Wiele z nich jest już w trakcie realizacji, ich wdrażanie odbywa się równolegle do procesu formalnej akceptacji Strategii.
W Strategii  na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zaplanowanych zostało szereg projektów (tzw. flagowych), w efekcie których powstaną produkty lub usługi istotne dla dalszego rozwoju gospodarki. Na przykład w ramach programu Elektromobilność zakłada się produkcję pojazdów o napędzie elektrycznym oraz rozwój infrastruktury niezbędnej dla tego typu pojazdów, co m.in. pozwoli na rozwój ekologicznego transportu publicznego w polskich miastach (projekty: E-bus i Samochód elektryczny).
Wśród projektów strategicznych w zakresie legislacji i otoczenia prawnego przedsiębiorstw, przygotowany został pakiet 100 zmian dla firm, którego duża część już weszła w życie. Kluczowe znaczenie w obszarze prawa gospodarczego ma Pakiet Konstytucja Biznesu, której rdzeniem jest projekt ustawy Prawo przedsiębiorców. Towarzyszą mu propozycje zmian w innych ustawach, ułatwiające funkcjonowanie firmom, nie tylko nowo powstającym, ale też posiadającym doświadczenie  w prowadzeniu działalności gospodarczej.
W całokształcie działań na rzecz wzrostu eksportu ma duże znaczenie usprawnienie funkcjonowania oraz koordynacja działań instytucji i resortów w zakresie wspierania zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Chodzi zwłaszcza o koordynację działań: Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A., Polskiego Funduszu Rozwoju S.A., Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości S.A., Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A., Banku Gospodarstwa Krajowego i resortów: rozwoju, finansów, rolnictwa i spraw zagranicznych.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich stoi na stanowisku, że funkcję koordynacyjną instytucji i resortów w zakresie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw sprawować powinno Ministerstwo Rozwoju.

Warszawa, 27.07.2017r.                                                      

 

Informacja:  Mieczysław  Twaróg, Prezes Zarządu Stowarzyszenie Eksporterów Polskich

Opracowała: Monika Pawlonka

27/07/2017

 
Copyright 2024 interwizja.edu.pl.
Copyright © Interwizja.edu.pl 2006 - 2016. Wszystkie prawa zastrzezone.