Menu główne
Ostatnio najpopularniejsze
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej wymaga zmian |
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej wymaga zmian – ISP zbiera podpisy w tej sprawie pod petycją do Ministra Sprawiedliwości
Jak wynika z raportu Instytutu Spraw Publicznych (goo.gl/zjfnbB ), obowiązujący w Polsce system nieodpłatnej pomocy prawnej jest nieskuteczny i nieużyteczny. Nie jest też powszechny - uprawnionych do korzystania z jego usług jest zaledwie 1/3 dorosłych Polaków, a wiele osób potrzebujących pomocy jest jej pozbawionych.
Dlatego Instytut Spraw Publicznych postuluje wprowadzenie do Ustawy o nieodpłatnej pomocy i edukacji prawnej zmian, które przyczynią się do zwiększenia dostępności, skuteczności i efektywności nieodpłatnej pomocy prawnej, a także przyczynią się do realizacji działań w zakresie edukacji prawnej.
W tym celu przygotowaliśmy petycję do ministra sprawiedliwości, w której piszemy, jak należy zreformować obowiązujący w Polsce system bezpłatnej pomocy prawnej.
Nasze postulaty to:
- poszerzenie kręgu osób uprawnionych do korzystania z pomocy prawnej (art. 4 ust. 1 Ustawy), - zniesienie ograniczeń zakresu przedmiotowego (dziedzin prawa) udzielanej pomocy prawnej (art. 3 ust. 2), - poszerzenie zakresu form pomocy prawnej, o których mowa w art. 3. ust. 1 Ustawy, - oddzielnie informacji i porad prawnych i uczynienie z informacji prawnej usługi dostępnej powszechnie, -ujednolicenie zasad dostępu do prowadzenia punktów pomocy prawnej dla korporacji prawniczych i organizacji pozarządowych, - uwzględnienie w dotacjach przyznawanych na prowadzenie punktów pomocy prawnej kosztów pośrednich oraz kosztów działań związanych z informacją o działalności punktów i weryfikowaniem jakości świadczonej pomocy, - określenie podstawowych mechanizmów weryfikacji jakości świadczonej pomocy, - określenie zadań z zakresu edukacji prawnej i sposobów ich realizacji i finansowania.
Petycję można podpisywać do 28 lutego w imieniu własnym lub organizacji pod linkiem: http://www.obywateliprawo.pl/16/petycja
Treść petycji
Petycja w sprawie zmian w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej
Zgodnie z art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach składamy petycję zawierającą żądanie wprowadzenia zmian w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej (Dz. U. 2015 poz. 1255 z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą. W oparciu o Ustawę powstał system nieodpłatnej pomocy prawnej, który nie jest skuteczny, użyteczny i efektywny, co potwierdził m.in. monitoring przeprowadzony przez Instytut Spraw Publicznych. Dlatego postulujemy wprowadzenie zmian ustawowych, które przyczynią się do zwiększenia dostępności, skuteczności i efektywności nieodpłatnej pomocy prawnej, a także przyczynią się do realizacji działań w zakresie edukacji prawnej. Zmiany niezbędne w Ustawie to:
Postulujemy także, aby w wypracowaniu konkretnych zmian ustawowych wykorzystać propozycje rozwiązań systemowych w zakresie poradnictwa prawnego i obywatelskiego opracowane w ramach projektu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opracowanie trwałych i kompleksowych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”, dostępne pod adresem internetowym: http://www.pozytek.gov.pl/Produkty,3787.html UZASADNIENIE Minął ponad rok od dnia, w którym weszła w życia ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy i edukacji prawnej. Instytut Spraw Publicznych w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku przeprowadził monitoring stosowania Ustawy, m.in. w oparciu o dane udostępnione przez Ministerstwo Sprawiedliwości, samorządy powiatowe, a także sondaż opinii Polaków przeprowadzony przez CBOS. Raport z monitoringu dostępny jest pod adresem internetowym: http://www.obywateliprawo.pl/files/cke/pdf/RAPORTKOCOWYZMONITORINGUFUNKCJONOWANIAfinal.pdf Monitoring pokazał, że system nieodpłatnej pomocy prawnej działający w oparciu o Ustawę: · jest nieskuteczny i nieużyteczny, głównie dlatego, że korzysta z niego niewielu obywateli; w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku z usług systemu skorzystało mniej niż 3% osób uprawnionych, · nie jest powszechny, uprawnionych do korzystania z jego usług jest niecała 1/3 dorosłych Polaków, a wiele osób potrzebujących pomocy jest jej pozbawionych, np. osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej, ale nie korzystające z pomocy społecznej, osoby niepełnosprawne, bezrobotni, bezdomni czy osoby samotnie wychowujący dzieci, · nie jest efektywny; średnio dziennie jeden punkt pomocy prawnej świadczy jedną usługę, której koszt to ok. 240 złotych, na dodatek najczęściej polega ona jedynie na udzieleniu informacji, a nie rzeczywistej porady prawnej, · ze względu na ograniczony zakres spraw i form pomocy system nie zapewnia kompleksowego rozwiązania problemów prawnych w jednym miejscu, · nie bada użyteczności i jakości świadczonej pomocy, · brakuje w nim środków na działania informacyjne, nieuwzględniona jest w nim w ogóle edukacja prawna, która jest niezbędna z uwagi na niską świadomość prawną Polaków, · w ograniczonym zakresie wykorzystuje potencjał organizacji pozarządowych, mających doświadczenia w zakresie świadczenia poradnictwa prawnego i obywatelskiego, · działanie systemu spowodowało ograniczanie lub likwidację poradnictwa prawnego i obywatelskiego prowadzonego wcześniej przez organizacje pozarządowe, co w konsekwencji powoduje, że osoby nieuprawnione do korzystania z pomocy systemu mają utrudniony dostęp do pomocy oferowanej przez organizacje poza systemem. Naszym zdaniem nie jest to powód do likwidacji systemu opierającego się na 1 524, stworzonych przez powiaty i gminy, punktach nieodpłatnej pomocy prawnej, a do gruntownej jego przebudowy służącej zwiększeniu dostępności, skuteczności i efektywności działania systemu, a także wzmocnieniu roli organizacji pozarządowych w świadczeniu pomocy prawnej. Niezbędne jest także wsparcie działań z zakresu edukacji prawnej, bo niska świadomość prawna Polaków to główny powodów niekorzystania z pomocy prawnej i źródło ich problemów życiowych. Wymaga to gruntownych zmian w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej, ale nie wymaga tworzenia od podstaw nowych rozwiązań – zostały one już wypracowane w ramach projektu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opracowanie trwałych i kompleksowych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”. Owocem tego projektu jest m.in. kilka modelowych, systemowych i kompleksowych propozycji dotyczących dostępu obywateli do nieodpłatnej pomocy prawnej. W imieniu Fundacji Instytut Spraw Publicznych wyrażamy zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję danych podmiotu składającego petycję. W załączeniu przekazujemy także listę osób, organizacji i instytucji, które poparły petycję.
dr Jacek Kucharczyk Prezes Zarządu Instytut Spraw Publicznych
IP/01/02/2017 |