KONKURSY I OLIMPIADY

Studia podyplomowe

 
Hemarex
 
Super Mind

Ostatnio najpopularniejsze

 
Kategoria UMCS Lublin

 

 

Nowe kierunki studiów na UMCS w ofercie 2016/2017

 

 

 

 

Podczas tegorocznej rekrutacji na studia w UMCS (2016/2017) będzie prowadzony nabór na następujące, nowe kierunki studiów:

1. Analityka gospodarcza: studia I stopnia stacjonarne i niestacjonarne o profilu praktycznym,
2. Logistyka: studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne o profilu praktycznym,
3. Społeczeństwo informacyjne: studia I stopnia stacjonarne i niestacjonarne o profilu ogólnouniwersyteckim.


UMCS: Nowe kierunki studiów w roku akademickim 2016/2017

 

 

ANALITYKA GOSPODARCZA

Wydział Ekonomiczny

Poziom kształcenia: studia I-go stopnia

Profil kształcenia: praktyczny

Forma studiów: studia stacjonarne i niestacjonarne

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Dziedzina kształcenia: nauki ekonomiczne

Dyscyplina kształcenia: ekonomia

Okres trwania studiów: sześć semestrów

ANALITYKA GOSPODARCZA jest kierunkiem studiów, który ma na celu kształcenie kadr dla nowoczesnego społeczeństwa oraz gospodarki, stawiających rosnące wymagania w zakresie przetwarzania i analizy informacji. Analizy rynku pracy w Polsce pokazują w ostatnich latach wyraźny wzrost zapotrzebowania podmiotów gospodarczych na specjalistów z zakresu analizy danych ekonomicznych. Świadczy o tym fakt, iż Międzynarodowy Zespół Prognozowania Popytu na Pracę umieścił analityka gospodarczego wśród 100 zawodów przyszłości.

Osiągnięty w trakcie studiów rozwój osobowości, kompetencji społecznych i zdolności do przekształcania teorii w praktyczne działanie, pozwalać będzie absolwentom kierunku na odgrywanie aktywnej roli w konkurencyjnej gospodarce, opartej na efektywnym wykorzystaniu informacji.

Główny element programu studiów na tym kierunku tworzą przedmioty ilościowe, skoncentrowane wokół narzędzi i metod analizy danych oraz badaniu kondycji podmiotów gospodarczych i ich umiejętności adaptacji do zmieniających się warunków otoczenia. Jego dopełnieniem jest blok przedmiotów związanych z informatyczną obsługą czynności pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania informacji do wspomagania procesu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach i innych instytucjach. W programie występuje także szeroki zestaw przedmiotów pozwalających na zdobycie pogłębionej wiedzy w zakresu nauk ekonomicznych, w tym mikro-makroekonomii, rachunkowości, finansów, analizy rynku.

Celem studiów pierwszego stopnia jest:

·         przekazanie kompleksowej wiedzy z zakresu nauk ekonomicznych (w zdobywaniu której za punkt wyjścia należy przyjąć wiedzę ogólną z dziedziny nauk ekonomicznych – ekonomia, finanse, zarządzanie)

·         zdobycie praktycznych umiejętności wykorzystania nowoczesnych ilościowych metod analitycznych w biznesie, w szczególności opierających się na oprogramowaniu i narzędziach informatycznych,

·         wykształcenie praktycznych umiejętności w zakresie samodzielnego prowadzenia analiz gospodarczych, oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej różnych podmiotów gospodarczych oraz umiejętności wszechstronnej interpretacji ich wyników,

kształtowanie wrażliwości społecznej, otwartości na relacje z innymi podmiotami, zaangażowania i poczucia odpowiedzialności w środowisku pracy i poza nim. Uświadomienie potrzeby i rozwinięcie umiejętności uczenia się przez całe życie oraz rozwoju osobistego 

LOGISTYKA

Wydział Ekonomiczny

Poziom kształcenia: studia II-go stopnia

Profil kształcenia: praktyczny

Forma studiów: studia stacjonarne i niestacjonarne

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Dziedzina kształcenia: nauki ekonomiczne

Dyscyplina kształcenia: nauki o zarządzaniu, ekonomia

Okres trwania studiów: cztery semestry

Głównym celem studiów na tym kierunku jest kształcenie kadr dla gospodarki, cechujących się wysokim poziomem wiedzy oraz umiejętnościami praktycznymi w zakresie planowania, organizacji, koordynacji i usprawniania procesów logistycznych, w szczególności z wykorzystaniem zaawansowanych systemów i technologii informacyjnych (IS/IT).

Badania rynku pracy w Polsce wskazują na rosnące zapotrzebowanie podmiotów gospodarczych na specjalistów posiadających praktyczne umiejętności gromadzenia różnorodnych informacji i ich wykorzystania. Świadczy o tym fakt, iż Międzynarodowy Zespół Prognozowania Popytu na Pracę (www.prognozowaniezatrudnienia.pl) umieszcza od kilku lat sektor transportu, logistyki i komunikacji wśród tych o najwyższym prognozowanym popycie na pracowników, a wskaźniki perspektyw zatrudnienia w tym sektorze do roku 2030 należą do najwyższych spośród analizowanych sektorów i osiągają dynamikę rzędu 10-15% rocznie.

Od absolwentów tego rodzaju studiów oczekuje się nie tylko szczególnych umiejętności i postaw, wiedzy i kompetencji, ale także umiejętności profesjonalnego, efektywnego ich wykorzystania w praktyce życia gospodarczego. Osiągnięty w trakcie studiów rozwój osobowości, kompetencji społecznych i zdolności do przekształcania teorii w praktyczne działanie, pozwalać będzie absolwentom tego kierunku na odgrywanie aktywnej roli w konkurencyjnej gospodarce, opartej na efektywnym wykorzystaniu informacji.

Celem studiów drugiego stopnia jest:

·         przekazanie zaawansowanej wiedzy na temat nowoczesnych metod i narzędzi analitycznych, mających zastosowanie w biznesie, w szczególności w branży TSL oraz opierających się na wykorzystaniu oprogramowania i narzędzi informatycznych, a także wykształcenie praktycznych umiejętności ich zastosowania w podejmowaniu decyzji gospodarczych,

·         wykształcenie praktycznych umiejętności samodzielnego prowadzenia analiz w procesach gospodarczych (w szczególności z wykorzystaniem narzędzi i systemów informatycznych), oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów gospodarczych. umiejętności interpretacji wyników analiz oraz wdrażania efektów tych analiz w praktyce zarządzania procesami logistycznymi realizowanymi w sieciach kooperujących ze sobą przedsiębiorstw i instytucji (także na poziomie międzynarodowym),

·         kształtowanie wrażliwości społecznej, otwartości na relacje z innymi podmiotami, zaangażowania i poczucia odpowiedzialności w środowisku pracy i poza nimi. Uświadomienie potrzeby i rozwinięcie umiejętności uczenia się przez całe życie oraz rozwoju osobistego.

 

SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE

Wydział wiodący: Wydział Politologii, wydział współpracujący: Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki

Poziom kształcenia: pierwszego stopnia

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne

Obszar(y) kształcenia:

- obszar nauk społecznych z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce (70%);

- obszaru nauk ścisłych z dziedziny nauk matematycznych w dyscyplinie matematyka, informatyka (30%).

Liczba semestrów: sześć

Specjalności w ramach kierunku studiów: Elektroniczna administracja; E-przedsiębiorczość

Kształcenie na tym kierunku opierać się będzie na dwóch obszarach: nauk społecznych i ścisłych: studia spełniają więc wymogi tak obecnie pożądanej międzyobszarowości. Koncepcja programowa nowego kierunku powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie rynku i te związane z rozwojem technologicznym i komunikacyjnym. Kierunek ma kształcić zarówno wiedzę i kompetencje związane ze specjalistycznym wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych, jak i dawać dla nich solidny fundament krytycznej wiedzy i kreatywnych umiejętności.

Absolwenci będą sprawnie poruszać się zarówno w obrębie wiedzy technologicznej (programistycznej, zarządzania projektami informatycznymi, komunikacji społecznej), a przede wszystkim będą potrafili osadzać ją w kontekście społecznym i kulturowym, w sposób otwarty definiować problemy i posiadać umiejętność poszukiwania dla nich rozwiązań.

Kierunek ma za zadanie przygotować przyszłych pracowników administracji publicznej, sektora pozarządowego, agencji marketingowych i komunikacji społecznej, sektora informatycznego, a także wspomagać rozwój samodzielnej przedsiębiorczości. Absolwenci będą potrafili rozpoznawać i rozwiązywać problemy na styku: społeczeństwo - systemy informacyjne; przedsiębiorczość – zarządzanie przepływem danych; praca projektowa – procesy społeczne. Dzięki połączeniu szeroko rozumianej wiedzy z zakresu nauk społecznych i humanistycznych, w tym m.in. z zakresu funkcjonowania państwa i świata, administracji, prawa, ekonomii oraz pogłębionej znajomości narzędzi, technik informatycznych i środowiska internetowego, absolwenci będą przygotowani do kreatywnego społecznie rozwiązywania zadań związanych z rozwojem technologicznym. Dodatkowo studenci zostaną wyposażeni w kompetencje miękkie dotyczące negocjacji i rozwiązywania sporów w instytucji/organizacji, pracy międzysektorowej, a także wykorzystania narzędzi informatycznych do kreowania wizerunku instytucji/organizacji czy komunikacji społecznej.

Istotne dla profilu kształcenia w ramach kierunku jest grupa zajęć o profilu społeczno-humanistycznym, a także zajęcia praktyczne dotyczące kompetencji technologicznych, związanych z przedsiębiorczością, zarządzaniem i organizacją projektów. Mają one wyposażyć absolwenta w wiedzę na temat dynamiki zmian społecznych i technologicznych, umiejętności i wiedzę na temat możliwości wykorzystywania narzędzi technologicznych w rozwiązywaniu problemów społecznych i kulturowych, a także kompetencje społecznej otwartości pozwalające na twórczy dialog pomiędzy różnymi sferami rzeczywistości (prawo, technologie informacyjne, ekonomia i przedsiębiorczość).

Wśród tych umiejętności można wskazać przede wszystkim na podstawy programowania i zarządzania bazami danych, pracę z popularnymi aplikacji multimedialnymi i biznesowymi, przygotowywanie treści i designu stron internetowych, opracowywanie różnego rodzaju analiz, raportów i projektów; działań z zakresu komunikacji społecznej i marketingu w mediach, zarządzanie i bezpieczeństwo informacji, obsługi platform i systemów cyfrowych i sieciowych.

Jednocześnie w ramach kształcenia absolwent będzie nabywał wiedzę z zakresu teorii i historii społeczeństwa informacyjnego, dyscyplin prawnych, socjologicznych, politologicznych, w tym z zakresu funkcjonowania państwa, jego mechanizmów, czy administracji, a także związanych z komunikacją społeczną. Każdy rok studiów ma pozwolić studentowi na pogłębianie wiedzy, a równolegle stwarzać mu szansę na zdobywanie konkretnych umiejętności informatycznych i z zakresu przedsiębiorczości i zarządzania projektami.

 

Informacja: Aneta Adamska, Rzecznik Prasowy UMCS

Opracowanie: Iwona Pańko

25/02/2016

 
Copyright 2024 interwizja.edu.pl.
Copyright © Interwizja.edu.pl 2006 - 2016. Wszystkie prawa zastrzezone.