Menu główne
Ostatnio najpopularniejsze
Rozwiązywanie sporów konsumenckich w Unii Europejskiej |
Międzynarodowa konferencja naukowa „Rozwiązywanie sporów konsumenckich w Unii Europejskiej”
27 listopada br. odbyła się Międzynarodowa konferencja naukowa „Rozwiązywanie sporów konsumenckich w Unii Europejskiej” organizowana przez Lubelskie Centrum Arbitrażu i Mediacji oraz Katedrę Negocjacji i Mediacji KUL. W konferencji wzięło udział wielu ekspertów z dziedziny mediacji, przedstawicieli środowiska prawniczego i uniwersyteckiego oraz lubelskich instytucji otoczenia biznesu. Międzynarodowa konferencja jest podsumowaniem rocznej działalności Lubelskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji. Misją Centrum Arbitrażu i Mediacji jest wspieranie i pomoc przedsiębiorcom Wojciech Kutyła, Wiceprezes NIK podczas swojej prelekcji okolicznościowej poświęconej ochronie praw konsumenta w kontekście działalności kontrolnej NIK podkreślił, że najważniejsze działania wspierające ochronę praw konsumenta prowadzone przez jednostki za to odpowiedzialne to przede wszystkim prowadzenie działań zwiększających świadomość konsumentów w zakresie przysługujących im praw oraz sposobów i miejsc uzyskania przez nich ewentualnej pomocy. W pierwszym panelu poświęconym rozwiązywaniu sporów konsumenckich na rynkach wewnętrznych UE i państw stowarzyszonych z UE wystąpiły prof. María Concepción Rayón W drugim panelu poświęconym rozwiązywaniu sporów konsumenckich w Polsce wzięli udział Prezes Stowarzyszenia Rzeczników Konsumentów Pan Krzysztof Podgórski, Wiceprezes zarządu Grupy Azoty Zakładów Azotowych „Puławy” Pan dr Zenon Pokojski, Naczelnik Wydziału Polityki Konsumenckiej Departamentu Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego UKE Pani Milena Górecka oraz Kierownik Katedry Prawa Handlowego KUL Pan dr hab. Andrzej Herbet, prof. KUL. Całość rozmowy została przeprowadzona przez Prezesa SO w Tarnobrzegu Pana Roberta Pelewicza. Zagraniczni eksperci podkreślili fakt, że mediacja z powodzeniem funkcjonuje i jest wykorzystywana przez przedsiębiorców zdecydowanie częściej w krajach wysokorozwiniętych. Zwrócili uwagę, że przedsiębiorcy w swoich firmach spory rozwiązują polubownie. Przede wszystkim manager w danej firmie decyduje, o tym w jaki sposób spór rozwiązać, ponieważ to on ocenia jaki wpływ ten spór będzie miał na wizerunek zewnętrzny firmy, relacji z partnerami oraz konsumentami, jakość dostarczanych produktów czy usług oraz funkcjonowanie jego firmy. Stąd też pierwszym krokiem z jakiego zagraniczni przedsiębiorcy korzystają są formy polubowne, a przede wszystkim jest mediacja. Traktowana jako forma społecznej odpowiedzialności biznesu, odpowiedzialności za to Polscy eksperci podkreślili, że idea mediacji coraz częściej jest doceniania przez polskich przedsiębiorców i coraz częściej sięgają po tego typu narzędzie przy sporach gospodarczych. Mając nadzieję, na zdecydowanie większą świadomość w tym zakresie będzie ona wykorzystywana we wszystkich konfliktach, które będą szybciej, sprawniej i przy zaangażowani mniejszych kosztów rozstrzygane i zakończone.
Informacja: Marta Chałupka - Główny Specjalista, Wydział Strategii i Obsługi Inwestorów, Urząd Miasta Lublin Opracowanie: Iwona Pańko 30/11/2015
|