KONKURSY I OLIMPIADY

Studia podyplomowe

 
Hemarex
 
Super Mind

Ostatnio najpopularniejsze

WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ NA RYNKU UKRAIŃSKIM
 
Kategoria oniszczuk
( Praktyczne sugestie dla polskich przedsiębiorców i inwestorów)

1. Potrzeba znajomości makroekonomicznej (i politycznej) rynku partnera.
    Aktualnej i w perspektywie najbliższych 2 – 3 lat.
    Dotyczy to:
    - dynamiki PKB i czynników jego wzrostu,
    - dynamiki i struktury produkcji materialnej,
       w tym w poszczególnych gałęziach, sektorach i branżach,
    - sytuacji cenowej – poziom, dynamika, stopa inflacji,
    - sytuacji w obrotach handlowych z zagranicą,  
    - ogólnej sytuacji w budżecie państwa,
    - sytuacji na rynku pracy, w tym płacowej,
    - napływu bezpośrednich inwestycji z zagranicy
      (stan, tendencje, struktura geograficzno – branżowa),
    - polityki kursowej.   
2. Potrzeba znajomości uwarunkowań prawno – legislacyjnych dla prowadzenia
     działalności gospodarczej na rynku partnera.
     Zasada: na terenie kraju partnera obowiązuje jego prawo!
     Znajomość ta dotyczy:
     - form prawnych działalności gospodarczej
       (spółek z o.o., spółek akcyjnych i przedsiębiorstw),
     - systemu podatkowego
       (VAT, PIT, CIT, podatku akcyzowego, od środków transportu, od nieruchomości,
       podatków lokalowych),  
     - warunków prowadzenia działalności w dziedzinie handlu zagranicznego,
     - warunków technicznych, sanitarnych i weterynaryjnych oraz innych wynogów,
     - taryfy celnej, towarów, których eksport lub import jest zakazany, ograniczony lub
        wymaga licencji (listy takie były dotychczas ogłaszane przez Gabinet Ministrów
        w formie rozporządzeń),
     - istniejącego systemu postępowań specjalnych i antydumpingowych i stosowanych
       sankcji.
3. Inne praktyczne sugestie i uwagi:
     - wybór partnera do współpracy. Korzystanie z „pośredników” powinno być ostrożne i     
       raczej mało lub niewskazane,
     - bezpośrednie kontakty z partnerem, połączone z wizytą w miejscu jego działalności,
     - precyzyjne formułowanie warunków kontraktu, zwłaszcza w zakresie warunków  
        płatności,  
     - unikanie rozstrzygania sporów w miejscowych sądach (tu wysoki stopień korupcji,
       przewlekanie w czasie, trudności w egzekwowaniu wyroków sądu itp.),  
     - wymuszanie łapówek w urzędach i instytucjach. Taka jest powszechna praktyka.
4. Wskazane jest korzystanie z informacji będących w dyspozycji Wydziałów Promocji
     Handlu i Inwestycji Ambasad RP lub w czasie rozmów i konsultacji z ich pracownikami.
     Mogą być one wielce przydatne, zwłaszcza w procesie podejmowania współpracy z
     partnerami. Ważna rola Wydziałów Ekonomicznych w Ambasadach i Konsulatach RP.   

5. Absolutną koniecznością jest znajomość języka rosyjskiego lub ukraińskiego. Język angielski jest przydatny, ale jego znajomość wśród partnerów jest jeszcze słaba i niewystarczająca. Trzeba mieć ze sobą wizytówkę na wszystkich spotkaniach.
6. Ocena obecności konkurentów, zagranicznych, ale i krajowych, na rynku w segmencie naszego zainteresowania.
7. Wybór formy promocji (targi, wystawy, fora biznesowe itp.)
Konieczność działań postpromocyjnych.
 
Mikołaj ONISZCZUK
Warszawa, 18 kwietnia 2014 r.                                                                               

 
Copyright 2024 interwizja.edu.pl.
Copyright © Interwizja.edu.pl 2006 - 2016. Wszystkie prawa zastrzezone.