Menu główne
Ostatnio najpopularniejsze
WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ NA RYNKU UKRAIŃSKIM |
( Praktyczne sugestie dla polskich przedsiębiorców i inwestorów) 1. Potrzeba znajomości makroekonomicznej (i politycznej) rynku partnera. Aktualnej i w perspektywie najbliższych 2 – 3 lat. Dotyczy to: - dynamiki PKB i czynników jego wzrostu, - dynamiki i struktury produkcji materialnej, w tym w poszczególnych gałęziach, sektorach i branżach, - sytuacji cenowej – poziom, dynamika, stopa inflacji, - sytuacji w obrotach handlowych z zagranicą, - ogólnej sytuacji w budżecie państwa, - sytuacji na rynku pracy, w tym płacowej, - napływu bezpośrednich inwestycji z zagranicy (stan, tendencje, struktura geograficzno – branżowa), - polityki kursowej. 2. Potrzeba znajomości uwarunkowań prawno – legislacyjnych dla prowadzenia działalności gospodarczej na rynku partnera. Zasada: na terenie kraju partnera obowiązuje jego prawo! Znajomość ta dotyczy: - form prawnych działalności gospodarczej (spółek z o.o., spółek akcyjnych i przedsiębiorstw), - systemu podatkowego (VAT, PIT, CIT, podatku akcyzowego, od środków transportu, od nieruchomości, podatków lokalowych), - warunków prowadzenia działalności w dziedzinie handlu zagranicznego, - warunków technicznych, sanitarnych i weterynaryjnych oraz innych wynogów, - taryfy celnej, towarów, których eksport lub import jest zakazany, ograniczony lub wymaga licencji (listy takie były dotychczas ogłaszane przez Gabinet Ministrów w formie rozporządzeń), - istniejącego systemu postępowań specjalnych i antydumpingowych i stosowanych sankcji. 3. Inne praktyczne sugestie i uwagi: - wybór partnera do współpracy. Korzystanie z „pośredników” powinno być ostrożne i raczej mało lub niewskazane, - bezpośrednie kontakty z partnerem, połączone z wizytą w miejscu jego działalności, - precyzyjne formułowanie warunków kontraktu, zwłaszcza w zakresie warunków płatności, - unikanie rozstrzygania sporów w miejscowych sądach (tu wysoki stopień korupcji, przewlekanie w czasie, trudności w egzekwowaniu wyroków sądu itp.), - wymuszanie łapówek w urzędach i instytucjach. Taka jest powszechna praktyka. 4. Wskazane jest korzystanie z informacji będących w dyspozycji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad RP lub w czasie rozmów i konsultacji z ich pracownikami. Mogą być one wielce przydatne, zwłaszcza w procesie podejmowania współpracy z partnerami. Ważna rola Wydziałów Ekonomicznych w Ambasadach i Konsulatach RP. 5. Absolutną koniecznością jest znajomość języka rosyjskiego lub ukraińskiego. Język angielski jest przydatny, ale jego znajomość wśród partnerów jest jeszcze słaba i niewystarczająca. Trzeba mieć ze sobą wizytówkę na wszystkich spotkaniach. 6. Ocena obecności konkurentów, zagranicznych, ale i krajowych, na rynku w segmencie naszego zainteresowania. 7. Wybór formy promocji (targi, wystawy, fora biznesowe itp.) Konieczność działań postpromocyjnych. Mikołaj ONISZCZUK Warszawa, 18 kwietnia 2014 r. |