Menu główne
Ostatnio najpopularniejsze
ALGIERIA NA TRASIE MARATONU PROMOCYJNEGO |
ALGIERIA NA TRASIE MARATONU PROMOCYJNEGO W popularnym powiedzeniu „nie zasypiać gruszek w popiele”- zawarta jest cała istota skutecznego działania w wielu obszarach naszej aktywności, w tym w sferze gospodarczej. A jest nią niewątpliwie sfera naszej współpracy z zagranicą, gdzie wyniki są co najmniej satysfakcjonujące, w tym zwłaszcza w eksporcie, dynamika którego w ostatnich latach kilkakrotnie jest wyższa od dynamiki PKB. By ten stan rzeczy i trend wzrostu utrzymać, nie można, jako się rzekło „zasypiać gruszek w popiele”, a stale poszukiwać nowych możliwości na tradycyjnych, ale i nowych rynkach zbytu, w ramach ich dywersyfikacji. Lepiej wykorzystywać trzeba nasze branżowe i asortymentowe oferty produkcji i podaży w dostosowaniu ich do zmieniających się warunków w otoczeniu międzynarodowym, nie mówiąc już o rosnącej konkurencyjności. To wymóg utrwalający fakt, że eksport jest siłą polskiej gospodarki, a eksport żywności – to eksport zdrowia. INICJATYWY PROMOCYJNE I właśnie w tym kierunku zmierzają najświeższe inicjatywy resortu gospodarki i innych instytucji, wyrazem których jest określenie wsparcia finansowego działań promocyjnych na pięciu perspektywicznych rynkach zagranicznych oraz przeznaczonych na realizację jej 15 branżowych programów. Do 30 czerwca br. polscy przedsiębiorcy i eksporterzy mogą składać wnioski na dofinansowanie udziału m.in. w targach i imprezach wystawienniczych oraz w konferencjach i misjach gospodarczych. W sumie na te cele przeznaczono łącznie około 160 mln zł. Konkretyzując – do rynków perspektywicznych zaliczono rynki: algierski, brazylijski, kanadyjski, kazachstański i turecki. Na liście branżowych programów promocji znalazły się: branża meblarska, jubilersko – bursztynowa, usługi IT/ICT, przemysł biotechnologiczny i farmaceutyczny, produkcja jachtów i łodzi rekreacyjnych, produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej, branża stolarki okiennej i drzwiowej, budownictwo, branża ochrony i zachowania zabytków, kosmetyki, maszyny i urządzenia górnicze, odzież, dodatki i galanteria skórzana, turystyka medyczna, przemysł obronny i – oczywiście – polskie specjalności spożywcze. Te priorytety geograficzne i branżowe w pełni korespondują z założeniami „Strategii proeksportowego i proinnowacyjnego rozwoju polskiej gospodarki do roku 2020”, opracowanej przez Stowarzyszenie Eksporterów Polskich. W INTERESIE ZWIĘKSZENIA PARTNERSTWA Z ALGIERIĄ WZAJEMNE ATUTY A jak na tym tle wyglądają obroty Polski z Algierią? Na razie stanowią one tylko 430,27 mln USD (według danych algierskich). Ale, co z satysfakcją można odnotować – nasz eksport, stanowiąc 376,76 mln USD, jest zdecydowanie wyższy od importu o 323 mln USD. Udział eksportu w globalnej wartości obrotów wynosi więc 85%. Polski eksport na rynek algierski obejmuje głównie: mleko (97,28 mln USD), koks (54,04 mln USD), pszenicę (30.1 mln USD), tytoń (27,19 mln USD), samochody osobowe (19,88 mln USD) i ser topiony (14,39 mln USD). Z Algierii importujemy w zasadzie trzy grupy towarów, tj. fosforyty (53,21 mln USD) oraz węglowodoran sodu (162 tys. USD) i cukier (135 tys. USD). OD SŁÓW DO CZYNÓW Promocja partnerskiej współpracy gospodarczej nabiera od początku bieżącego roku świeżego impetu na wszystkich rynkach zagranicznych, w tym i na omawianym tu rynku algierskim. Uczestniczą w niej zainteresowani z obu stron i tak ma być przez cały rok i dalsze lata. Więc od słów przechodzimy do czynów. Nie zasypiamy więc gruszek w popiele. Kilka konkretów z I półrocza. I tak – w dniach 25 – 28 lutego z wizytą w Algierii przebywała delegacja Agencji Rynku Rolnego, mająca na celu przygotowanie i promocję polskiego wystąpienia na Targach DJAZAGRO, które odbyły się w dniach 9 – 12 kwietnia br. w Algierze. W czasie spotkań z przedstawicielami organizacji biznesowych i, co warto podkreślić, z przedstawicielami mediów, omówione zostały m.in. możliwości transferu technologii w produkcji rolno – spożywczej, a także wymiany doświadczeń w zakresie uprawy kwiatów. Strona algierska wyraziła zainteresowanie importem polskich pomidorów do przetwórstwa. Agencja Rynku Rolnego zorganizowała stoisko narodowe i misję gospodarczą na Targi DJAZAGRO. W imprezie tej wzięli udział producenci produktów rolno – spożywczych, opakowań dla przemysłu spożywczego, maszyn i urządzeń rolniczych i maszyn dla przemysłu spożywczego, a także produktów weterynaryjnych i pasz. To branża rolno – spożywcza. A już wcześniej, bo w dniach 4 – 7 marca, w największej imprezie targowo – wystawienniczej przemysłu motoryzacyjnego EQUIP AUTO w Algierze wzięła udział grupa 7 firm polskich, tj. FON SKB, PARADOWSCY AMP, MARMOT, ZŁOTECKI, AS, EUROPEGAS i MAXIMUS. Przy okazji odbyło się ciekawe seminarium poświęcone polskiemu sektorowi motoryzacyjnemu. Przedstawiciele polskich firm zaproponowali partnerom algierskim szeroką gamę produktów o wysokiej jakości, w tym części zamiennych do ciężarówek, przyczep czy nawet dla autobusów. To tylko dwa przykłady. Ale są też propozycje ze strony algierskiej, zachęcające polskie firmy do udziału w algierskim programie budowy mieszkań i innych inwestycjach. Jedno jest pewne, że Algieria jest zainteresowana współpracą z Polską w wielu dziedzinach, w tym także w wykorzystaniu polskich doświadczeń w działaniach na rzecz poprawy klimatu biznesowego. Żeby poznać realia i potrzeby rynku algierskiego, trzeba być obecnym na tym rynku i nawiązywać bezpośrednie kontakty z instytucjami i firmami nań funkcjonującymi. A taką możliwość dają m.in. udziały w licznych imprezach targowych i wystawienniczych, w tym także w wielobranżowych Międzynarodowych Targach Algierskich, które odbędą się w dniach 29 maja – 4 czerwca br. w Algierze. A do końca I półrocza odbędzie się jeszcze łącznie 10 imprez wystawienniczych, głównie o charakterze branżowym. Promocja na rynku algierskim i innych rynkach zagranicznych nabiera więc wigoru i rumieńców. A ujmując szerzej – problematyka strategii zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, kierunki regionalnej polityki proeksportowej, mechanizmy i instrumenty wsparcia eksportu, alokacja proeksportowych i proinnowacyjnych funduszy unijnych i koncentracja środków promocyjnych na priorytetowych rynkach i branżach – będą przedmiotem obrad IX Konferencji Programowej Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, która odbędzie się 17 czerwca br. w Hotelu Marriott w Warszawie, z udziałem kilkuset eksporterów polskich. Warszawa, 25 kwietnia 2013 r. Mikołaj ONISZCZUK |