KONKURSY I OLIMPIADY

Studia podyplomowe

 
Hemarex
 
Super Mind

Ostatnio najpopularniejsze

Handel zagraniczny Polski w maju 2017 r. oraz po pięciu miesiącach br.
 
Kategoria Gospodarka i Ekonomia
Handel zagraniczny Polski w maju 2017 r. oraz po pięciu miesiącach br. (wg wstępnych danych GUS)
Po przejściowym wyhamowaniu obrotów towarowych w kwietniu br., maj ponownie przyniósł ich ożywienie. W maju br. w ujęciu r/r eksport zwiększył się o 4,4% (do 16 mld EUR), a import o 10,4%, (do blisko 16,2 mld EUR). Notowane przyspieszenie naszej wymiany było zgodne z dobrymi wynikami w tym miesiącuprodukcji przemysłowej (wzrost o 9,1%) i niemieckiego handlu  (eksport zwiększył się o 14,1%, a import o 16,2%).
W skali 5 miesięcy br. eksport towarów z Polski wzrósł o 7% (do ponad 81,1 mld EUR), a import o 10,1% (do blisko 80,3 mld EUR). Nadwyżka obrotów wyniosła prawie 0,9 mld EUR wobec 2,9 mld EUR przed rokiem. Obserwowany od początku roku dynamicznie zwiększający się import odzwierciedla rosnącą konsumpcję w Polsce (która przekłada się na zwiększony popyt na produkty sprowadzane z zagranicy) oraz ożywienie w eksporcie (polski eksport jest bowiem importochłonny).
Eksport do krajów UE wzrósł o 5,6%, a import z nich o 5,8%. Wzrost eksportu odnotowano do większości krajów unijnych, w tym do Niemiec o 6,6%, Wielkiej Brytanii o 5,8%, Republiki Czeskiej o 3,6%, Francji o 0,9% oraz Włoch o 1,9%.  Tradycyjnie, dynamicznie w okresie styczeń-maj 2017 r. rosły obroty z pozaunijnymi rynkami rozwiniętymi (wzrost eksportu o 13,2%, importu o 14,4%). Zaowocowało to dalszym umocnieniem udziału tej grupy krajów - w eksporcie do 7,1% (wobec 6,7% przed rokiem) oraz w imporcie do 7,3% (wobec 6,9%). Szczególnie szybko zwiększyła się sprzedaż do: Stanów Zjednoczonych (o 25,6%), Szwajcarii (o ok. 15%), Australii (o ok. 60%) oraz RPA (o ok. 21%).
Pięć miesięcy br. to także okres dalszego odbudowywania pozycji krajów WNP w naszych obrotach. W rezultacie ok. 25-proc. wzrostu sprzedaży do tej grupy krajów, jej udział w naszym łącznym eksporcie zwiększył się o 0,8 pkt. proc., do 6%. Z kolei 33,5-proc. wzrost importu przełożył się na zwiększenie udziału WNP w naszym przywozie o 1,6 pkt. proc., do 8,7%. Szczególnie dynamicznie wzrosła sprzedaż do Rosji (o ok. 17%), na Ukrainę (o 44,5%) oraz do Kazachstanu (o ok. 38%).
Relatywnie wolno w okresie 5 miesięcy br. rósł eksport do pozostałych rynków słabiej rozwiniętych i rozwijających się (poza WNP) – tj. o 4%. W głównej mierze zadecydował o tym wolny wzrost sprzedaży do Turcji (o 1,4%) oraz spadki do Arabii Saudyjskiej (o 4,4%) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ok. 12%).  Z drugiej strony wśród ważniejszych z tej grupy rynków szybko zwiększył się eksport do Chin (o 17,5%), Serbii (o ok. 12,5%) oraz Meksyku (o 27,5%).
W przekroju towarowym najszybciej rósł wywóz produktów mineralnych (o 17,1%). Szybciej niż przeciętnie rosła także sprzedaż wyrobów przemysłu chemicznego (o 8,5%), artykułów rolno-spożywczych (o 8,1%),  wyrobów metalurgicznych (o 13,7%) oraz wyrobów przemysłu lekkiego (o prawie 10%). Z kolei sprzedaż dominujących w naszych obrotach wyrobów elektromaszynowych zwiększyła się o 4,8%.

Polskie meble po raz pierwszy na EXPO
Promocja polskiej branży meblarskiej jest jednym z wydarzeń towarzyszących polskiej ekspozycji na trwającej w Astanie międzynarodowej wystawie EXPO 2017. Jego kulminacją będzie Dzień Polskich Mebli, który odbędzie się 13 lipca. W misji bierze udział 7 polskich firm, których celem jest nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz rozwój współpracy z partnerami z Kazachstanu. Współorganizatorami wydarzenia są: Ministerstwo Rozwoju, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, Polski Fundusz Rozwoju, a także podmioty należące do Grupy PFR: PARP, KUKE i BGK.
Obecność Polski na EXPO znacznie wykracza poza standardową część ekspozycji narodowej. Podczas wystawy odbywa się wiele przedsięwzięć, które służą wzmocnieniu relacji gospodarczych oraz budowaniu wizerunku naszego kraju na świecie. Jednym z nich jest promocja polskich mebli. Po raz pierwszy podczas wystawy EXPO organizowane są wydarzenia dedykowane tylko branży meblarskiej. Przedstawiciele polskich przedsiębiorstw wezmą udział w biznesowych spotkaniach z ponad 40 partnerami z Kazachstanu.
"Naszą obecność na Astana Expo wykorzystujemy do wzmocnienia kontaktów gospodarczych nie tylko z Kazachstanem, ale również z całym rejonem Azji Centralnej. Chcemy wzmocnić obecność naszych firm na rynkach azjatyckich, w tym kazachstańskim. Umożliwić im nawiązywanie kontaktów biznesowych, które w przyszłości zaowocują wspólnymi przedsięwzięciami. Temu służy m.in. misja gospodarcza branży meblarskiej" – podkreśla wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
"Możliwość nawiązania biznesowych kontaktów z polskimi przedsiębiorcami spotkała się z dużym zainteresowaniem lokalnych firm. Polska jest w pierwszej 10 dostawców mebli do Kazachstanu, ale to nadal rynek o niewykorzystanym potencjale, na którym nasi przedsiębiorcy cieszą się pozytywną opinią i zaufaniem. Mamy nadzieję, że spotkania zakończą się nawiązaniem trwałej, wielopłaszczyznowej współpracy przynoszącej wiele korzyści biznesowych obu stronom" – powiedział Tomasz Wiktorski, menedżer Programu Polskie Meble, koordynowanego przez Polski Fundusz Rozwoju.
"Misja branży meblarskiej do Kazachstanu jest ważnym komponentem całego programu gospodarczego, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Międzynarodowej Wystawy EXPO 2017 w Astanie. Zasadniczym jego celem jest zwiększenie skali kooperacji polskich i kazachstańskich firm z różnych branż – w szczególności firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Kulminacyjnym elementem tego programu będzie Polsko-Kazachstańskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się 6 września 2017 r. w Astanie. Warto również przypomnieć, że polskie firmy z branży meblarskiej objęte są specjalnym programem promocji branżowej Ministerstwa Rozwoju, a jednym z rynków docelowych dla działań promujących eksport firm tego sektora, jest właśnie Kazachstan" – dodaje Nina Dobrzyńska, Zastępca Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Kazachstan jest jednym z priorytetowych partnerów gospodarczych Polski wśród krajów wschodnich. Sprzyja temu m.in. przynależność do Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, chłonności rynku wewnętrznego, szeroki program inwestycji publicznych, brak wiz czy bezpośrednie połączenia lotnicze pomiędzy Warszawą i Astaną. Polscy przedsiębiorcy podkreślają jego dobre położenie geograficzne – sąsiedztwo z Rosją, Chinami i innymi krajami Azji Środkowej. Rozpoczęcie współpracy z kazachskimi firmami może stać się dobrym punktem wyjścia do budowania relacji biznesowych w całym regionie.
Rynek kazachstański jest perspektywiczny z punktu widzenia polskiego eksportu i lokowania inwestycji. Wartość eksportu mebli z Polski do Kazachstanu w rekordowym 2014 roku wynosiła ponad 9 mln USD,  jednak w kolejnych dwóch latach uległ on obniżeniu do zaledwie 3,5 mld USD z powodu obniżenia popytu importowego spowodowanego spadkiem cen ropy naftowej, a także z powodu wzrostu inflacji. W 2017 r. spadek eksportu do Kazachstanu wyhamował, a wartość dostaw mebli z Polski w I kwartale przekroczyła wynik całego 2016 roku i już sięga 4 mln USD.
 

Informacja: Mieczysław Twaróg, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich

IP/17/07/2017
 
 
Copyright 2024 interwizja.edu.pl.
Copyright © Interwizja.edu.pl 2006 - 2016. Wszystkie prawa zastrzezone.