Menu główne
Ostatnio najpopularniejsze
Polska - USA - stosunki gospodarcze cz.2 |
W Stanach Zjednoczonych kontynuowany jest model gospodarki z dominującym udziałem sektora prywatnego. Zapewniony jest duży stopień innowacyjności oraz wysoka wydajność pracy. Sektor prywatny ma duży wpływ na działania i decyzje administracji rządowej. Motorem rozwoju są usługi oraz przemysł. Na wzrost PKB pozytywny wpływ mają: inwestycje, konsumpcja oraz eksport. Strategiczny cel - to wzmocnienie i odbudowanie produkcji krajowej pod hasłem „make it in America”, co ma solidne podstawy w: jakości infrastruktury, elastyczności i mobilności siły roboczej, innowacyjności, wysokim poziomie badań naukowych i rozwoju, silnej ochronie patentów i wynalazków (America Invents Act of 2011) oraz konkurencyjnych cenach energii w USA w relacji do innych krajów na świecie. Głównym celem jest generowanie nowych miejsc pracy, zwłaszcza w produkcji przemysłowej, w dziedzinie badań i rozwoju oraz poprzez wzrost eksportu i zaniechanie przenoszenia produkcji poza granice kraju. Kluczem do wzrostu gospodarczego i zdolności konkurowania na rynku międzynarodowym są innowacje. Wsparcie uzyskują młode firmy innowacyjne w ramach prezydenckiego programu „StartUp America Initiative”. Wysoki potencjał rozwoju zyskuje energetyka oraz biotechnologia. Przewidywana jest reforma podatku CIT, który może zostać obniżony na korzyść firm tworzących nowe miejsca pracy. Ustawa American Jobs Act przewiduje rosnące zatrudnienie w sektorze publicznym, obniżenie podatków dla małego biznesu, przyznanie ulg podatkowych pracodawcom zatrudniającym: weteranów, ludzi młodych oraz osoby pozostające dłużej bez pracy. Prezydent USA mobilizuje wiodące koncerny USA do tworzenia programów partnerskich na rzecz walki z bezrobociem. Monitorowany jest postęp w realizacji inicjatywy na rzecz eksportu (NEI), identyfikowane są perspektywiczne sektory i rynki dla przedsiębiorstw USA. Biorąc pod uwagę współzależność gospodarek USA i Unii Europejskiej, rząd z uwagą monitoruje rozwój sytuacji w strefie euro. Zaktywizowane zostały działania USA-UE na rzecz likwidacji barier w handlu i inwestycjach oraz przybliżenia standardów. Służą temu rozpoczęte w 2013 r. negocjacje umowy o wolnym handlu UE-USA (Transatlantic Trade and Investment Partnership – TTIP). Rząd USA pracuje nad aktualizacją modelu porozumień o bilateralnej współpracy inwestycyjnej (BIT), który powinien chronić inwestorów, ale jednocześnie rząd zastrzega możliwość regulacji w zakresie interesu publicznego. Interes narodowy wpływa już obecnie na decyzje USA w sprawie lokalizacji zagranicznych inwestycji bezpośrednich na terenie kraju, zwłaszcza w strategicznych obszarach, takich jak energetyka czy telekomunikacja. Strategia bezpieczeństwa gospodarczego budowana jest w oparciu o własne zasoby i pełną kontrolę przestrzeni energetycznej. Istniejąca infrastruktura podlega rewitalizacji oraz modernizacji, natomiast finansowe środki publiczne będą kierowane głównie na rozwój odnawialnych źródeł i wzrost udziału niekonwencjonalnych metod pozyskiwania gazu (głównie łupkowego) oraz ropy (m.in. łupkowej), co zapewnia już aktualnie niezależność energetyczną kraju. Według amerykańskiej Agencji Informacji Departamentu Energii (www.eia.gov), USA są obecnie największym na świecie producentem gazu naturalnego. Agencja EIA wskazuje na rosnącą rolę gazu LNG w gospodarcze USA. Uruchomienie dostaw LNG do Europy będzie możliwe po usunięciu barier legislacyjnych, modernizacji terminali oraz po osiągnięciu wyższej efektywności eksportu z USA do Europy w porównaniu z krajami dalekiej Azji. W USA odnotowano ogromny postęp w produkcji energii słonecznej oraz wiatrowej. Węgiel pozostaje w USA ważnym i tanim źródłem produkcji energii. Technologie węglowe są rozwijane w kierunku projektów niskoemisyjnych. W połowie 2013 r. prezydent USA ogłosił plan działań na rzecz klimatu (Climate Action Plan), który zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 17 proc. do 2020 r. w relacji do poziomu emisji z 2005 r. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez podwojenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych, zwiększenie efektywności pojazdów i inne działania na rzecz redukcji emisji. Już aktualnie emisje z samego sektora energii są bliskie najniższym poziomom z połowy lat 90-tych.
Notatka opracowana przez Departament Promocji i Współpracy Ministerstwa Gospodarki
Polskie placówki ekonomiczno-handlowe
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Waszyngtonie Washington, D.C. 20036 Tel: (0-01 202) 467 66 90 Faks: (0-01 202) 833 83 43 Radca-Minister Paweł Pietrasieński, Kierownik WPHI E-mail: pawel.pietrasienski@trade.gov.pl washington@trade.gov.pl http://washington.trade.gov.pl
Biuro akceleracyjne w Dolinie Krzemowej WPHI Ambasady RP w Waszyngtonie 180 Sansome Street Tel: (0-01) 408 940 24 04 Faks: (0-01) 408 351 33 30 I Sekretarz Beata Adamczyk, Koordynator Projektu E-mail: beata.adamczyk@trade.gov.pl Tomasz Kołodziejak, Ekspert ds. Promocji Handlu E-mail: expert.svac@trade.gov.pl http://us.polskasvac.org
Wydział Ekonomiczny Ambasady RP w Waszyngtonie 1503 21st Street, N.W. Washington, D.C. 20036 Tel: (0-01 202) 467 67 98 Faks: (0-01 202) 466 31 32 Radca Remigiusz Urbanowski, p.o. Kierownika WE E-mail: remigiusz.urbanowski@msz.gov.pl http://www.waszyngton.msz.gov.pl
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Nowym Jorku New York, N.Y.10017 Tel: (0-01 212) 370 53 00 Konsul, Radca Sabina Klimek, Kierownik WPHiI newyork@trade.gov.pl http://newyork.trade.gov.pl |